Wysoko wykwalifikowany nauczyciel systemu oświaty
Projekt zakłada przygotowanie uczestników kursów do posługiwania się narzędziami e-learningu w tym praktycznymi sposobami publikowania treści edukacyjnych dla uczniów.
Cel ogólny
Celem ogólnym projektu jest kompleksowe zwiększenie kompetencji 240 nauczycieli w okresie od IX 2010 do XII 2013 roku w zakresie psychologii twórczości, nowoczesnych technik e-learningowych dostosowanych do wymagań nowoczesnego rynku pracy.
Cele szczegółowe
- podnoszenie kompetencji 240 nauczycieli w zakresie rozpoznawania zdolności i predyspozycji uczniów w tym poziomu rozwoju,
- wzmocnienie poziomu integracji wiedzy i umiejętności 240 nauczycieli z różnych dziedzin wokół aktywności twórczych dzieci i uczniów,
- poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji informatycznych u 240 nauczycieli,
- poprawa motywacji do kontynuowania nauki przez całe życie w tym umiejętności prowadzenia samodzielnej nauki na odległość,
- poprawa inicjatywności i kreatywności nauczycieli w tym poszerzenie wiedzy i umiejętności społecznych,
- poprawa umiejętności pracy nowymi metodami przez nauczycieli.
Cel kursów i warsztatów
To informacja i kształcenie kompetencji nauczyciela skierowane na komplementarny rozwój intelektualny i kształtowanie osobowości wychowanków. Ma także na celu przygotowanie do umiejętnego stopniowania i dostosowywania propozycji wychowawczo-dydaktycznych do różnych sytuacji poszczególnych dzieci i uczniów/uczennic z uwzględnieniem:
- wspomagania pełnego rozwoju,
- rozpoznania zainteresowań i predyspozycji,
- pomocy w planowaniu drogi życiowej,
- zachęcanie do zaangażowania w życie wspólnotowe,
- współpraca z rodzicami w realizacji wspólnego celu.
Zgodność celów
Projekt skierowany jest na rozwój lokalny. Przyczynia się do jego rozwoju poprzez podnoszenie kwalifikacji kadr systemu oświaty. Wpisuje się do strategii Województwa Podkarpackiego w zakresie rozwoju Zasobów Ludzkich. Uczestniczy w budowie społeczeństwa informacyjnego treścią kursów. Wpisuje się w IX priorytet PO KL i Plan Działania na 2009 r. Jest odpowiedzią na dokumentację konkursową 15/POKL/9.4/2009 r. Był konsultowany w środowisku nauczycielskim z przedstawicielami organizacji związkowych. Podlega zasadom prawodawstwa krajowego w tym ustawie o systemie oświaty.
ETAP I – Psychologia twórczości
Zadanie realizowane w czterech edycjach. Każda edycja kursu trwa 10 m-cy. Obejmuje łącznie 160 h zajęć. Wykłady i ćwiczenia/warsztaty po 80 h dydaktycznych każde. Wielkość grup zajęciowych – 15 osób. Zajęcia prowadzone będą metodami aktywizującymi. Ilość uczestników w jednej edycji – 60 nauczycielek/nauczycieli. Zjazdy dla każdej z grup odbywać się będą raz na dwa miesiące średnio po 32 h; 4 dni zajęciowe. W ramach udziału w projekcie projektodawca zapewnia materiały dydaktyczne opracowane na potrzeby zajęć oraz opracowanie i wydanie autorskiego podręcznika metodycznego w tematyce przedmiotu. Zajęcia w ramach kursu prowadzą wykładowcy z przygotowaniem zawodowym.
Tematyka kursu – wykłady:
- Definicje rodzaje i obszary twórczości – 5 h
- Diagnoza umiejętności twórczych – 10 h
- Twórczość a inne uzdolnienia – 10 h
- Twórcze cele edukacji szkolnej – 5 h
- Przegląd programów twórczo-edukacyjnych – 20 h
- Twórcza praca z uczniem zdolnym i mającym trudności – 20 h
- Psychologiczne aspekty emocji i motywacji – 10 h
Tematyka kursu – warsztaty:
- Trening twórczego myślenia – 20 h
- Trening twórczego rozwiązywania problemów – 20 h
- Praca pod superwizją – 10 h
- Psychologia wychowawcza i edukacyjna – 10 h
- Trening umiejętności interpersonalnych – 20 h
Projektodawca planuje prowadzenie warsztatów/treningów z udziałem uczniów szkół. Do tej pory nauczyciele biorący udział w kursach twórczych nie mieli okazji przyglądać się na „żywo” prowadzonym zajęciom z udziałem uczniów.
ETAP II – E-learning w pracy nauczyciela
Formy organizacyjne jak w Etapie I – w trakcie tych samych zjazdów. Liczba zajęć dla każdej edycji – 40 h dydaktycznych. Zajęcia z e-learningu prowadzą wykładowcy z przygotowaniem z zakresu ICT.
Tematyka kursu:
- Narzędzia e-learningu i technologie ICT w pracy nauczycieli – 4 h
- Narzędzia wymiany informacji – poczta elektroniczna, komunikator XMPP, forum internetowe – 8 h
- Zastosowanie, obsługa i rozwiązanie bazy wiedzy typu Wiki – 4 h
- Tworzenie stron WWW przy użyciu CMS – 10 h
- Narzędzia do elektronicznego obiegu dokumentów i organizacji czasu pracy (elektroniczny kalendarz) – 2 h
- Multimedia w nauczaniu (wykorzystanie aparatu cyfrowego, kamery, projektora, komputerowych narzędzi do przygotowania multimediów) – 12 h
Zajęcia prowadzone będą w wynajętym ośrodku zapewniającym wyżywienie, zakwaterowanie i dostęp do sprzętu ICT. Częstotliwość zjazdów wynika z możliwości oddelegowania nauczyciela oraz systemu pozyskiwania kadry szkolącej.
Uczestnikom zapewnia się zwrot kosztów z tytułu opieki nad osobami zależnymi ze względu na bariery kobiet w udziale w kursach. Nad organizacją i przebiegiem kursów czuwa koordynator ds. kursów prowadzący promocję projektu w okresach poza rekrutacją.